بوریس کافمن
بوریس کافمن (زاد: بیالیستوک *، 24 اوت 1897/مرگ: نیویورک 24 ژوئن 1980) مدیر فیلم برداری روسی تبار و برادر کوچک زیگا ورتوف [+]( دنیس کافمن) و میخاییل کافمن (مردی با دوربین فیلم برداری) است. او در 1917 روسیه را ترک می کند و به آلمان و بلژیک سفر می کند و سپس در 1927 به پاریس می آید. در طی این دوران، برادرانش به روش پستی به او درس سینما می دهند. او در پاریس با لئون موسیناک و جان لودز آشنا می شود.
پس از نخستین فیلم کوتاه در سال 1927 ( بازار له هال مرکزی **)، بوریس کافمن فعالیت فیلم برداری را در 1928 همراه با ژان لودز آغاز می کند، مستند سازی که با او در چند فیلم دیگر نیز به همکاری می پردازد: « مایل »، « زندگی یک رود » و... او در همین سال « جنبش ماشین ها » را برای اوژن دسلا فیلم برداری می کند.
بوریس کافمن با ژان ویگو آشنا می شود و دوست نزدیک او می شود. برای ویگو هر چهار فیلمش را فیلم برداری می کند: « درباره نیس »، « تاریس قهرمان شنا »، « نمره اخلاق صفر » و « آتالانت ».
بوریس کافمن سپس همچون مدیر فیلم برداری با کریستین ژاک، مارک آلگره، هانری شومت (برادر رنه کلر)، آبل گانس، دیمیتری کرسانوف، لئو ژوانون، رنه لوئناف و دیگران به همکاری می پردازد.
او از 1939 در ارتش فرانسه خدمت می کند و در پی شکست و اشغال فرانسه در سال 1940 به امریکا می رود اما به دلیل نداشتن مجوز نمی تواند در سینمای داستانی هولیوود به کار پردازد و به مستند رو می آورد. در این دوره با اداره ملی فیلم کانادا (پایه گذاری شده از سوی جان گریرسون در 1939) از 1942 تا 1943همکاری می کند. همچنین با اداره اطلاعات جنگ (با فیلم: « توسکانینی، سرود ملل »، 1944)، وسپس با خدمات اطلاعات ایالات متحد (با فیلم: « سفر به سرزمین مدیسین »، 1946).
در دهه پنجاه کاری نو می آغازد و فیلم « در بارانداز » (وسپس « عروسک »، « تِب در خون »، و چند فیلم دیگر) را برای الیا کازان فیلم برداری می کند و برای سیدنی لومت این فیلم ها را فیلم برداری می کند: « دوازده مرد خشمگین »، « مردی با پوست مار »، « کارچاق کن » و چند فیلم دیگر). کافمن و لومت تا دهه شصت به همکاری ادامه می دهند. او همچنین با ژول دسن و اوتو پره مینجر نیز همکاری می کند و اشتیاق خود به سینمای تجربی را زنده نگاه می دارد که در همکاری با ساموئل بکت و فیلم برداری تنها فیلم اش به بار می نشیند: فیلم (1965).
بوریس کافمن در 1970 دست از کار می کشد و ده سال بعد در نیویورک می میرد.
کارول بیکر و الی والاش در عروسک (1959) ساخته الیا کازان
بوریس کافمن در 1954 برای فیلم « در بارانداز » الیا کازان جایزه اسکار فیلم برداری (بخش سیاه و سفید) را در 1956 دریافت می دارد. او برای فیلم دیگر کازان به نام « عروسک » نامزد همین جایزه شده بود.
فیلم شناسی بوریس کافمن
شانزه لیزه (1928)، ژان لودز. (مستند. سیاه و سفید، مدت فیلم: نامشخص).
جنبش ماشین ها (1928)، اوژن دسلا. (سیاه و سفید. مستند تجربی. کوتاه. 9 دقیقه).
24 ساعت در 30 دقیقه (1928)، ژان لودز. (مستند. سیاه و سفید. مت فیلم: نامشخص).
درباره نیس (1929)، ژان ویگو. (مستند. سیاه و سفید. 23 دقیقه).
له هال/بازارهای پاریس (1929)، آندره گالیتزین، بوریس کافمن، ای آر. لیند. ( مستند. سیاه و سفید. مدت فیلم: نامشخص).
گروه/ ستاره شمال (1930)، ژان لودز.
تاریس، قهرمان شنا (1931)، ژان ویگو. (مستند. سیاه و سفید. 10 دقیقه).
زندگی یک رود: سن (1931)، ژان لودز، (مستند. سیاه و سفید. 25 دقیقه).
مایل ژول لادومگ (1932)، ژان لودز. (مستند. سیاه و سفید. 41 دقیقه).
کارهای تونل زیر لسکو( 1932)، هانری استورک ( مستند. سیاه و سفید. 20 دقیقه. همکاران فیلم بردار: میشل کلبر و لویی برژه. فیلم گمشده است).
نمره اخلاق صفر(1933)، ژان ویگو. (داستانی. سیاه و سفید. 41 دقیقه).
مشتری شماره 16( 1933)، ژان مامی (سیاه و سفید. کوتاه. مدت فیلم: نامشخص).
سرگذشت روستایی ( 1933)، کریستین ژاک ( سیاه و سفید. کوتاه. 41 دقیقه).
جاده خوشبختی (1933)، ژان مامی ( سیاه و سفید. مدت فیلم : نامشخص).
آتالانت (1934)، ژان ویگو (سیاه و سفید. همکاران فیلم بردار: پل آلفن و لویی برژه. بازسازی شده در سال 1990).
پدر لامپیون (1934)، کریستیان ژاک (سیاه و سفید. مدت فیلم: نامشخص).
زوزو (1934)، مارک آلگره (سیاه و سفید. همکاران فیلم بردار: میشل کلبر، ژاک مرکانتون و لویی نه).
پرفیدی (1934)، روژه کاپلانی(سیاه وسفید.کوتاه.1072 متر).
شکنجه (1934)، روژه کاپلانی( سیاه وسفید.کوتاه.39 دقیقه).
آن مرد…یا…آن زن ( 1934)، روژه کاپلانی (سیاه و سفید. کوتاه. 45 قیقه).
لوکرس بورژیا/لوکرتزیا بورجیا (1935)، آبل گانس( سیاه و سفید. همکار فیلم بردار: روژه اوبر).
گهواره ها (1935)، دیمیتری کرسانوف (سیاه و سفید. کوتاه. 5 دقیقه).
چشمه آره توز (1935)، دیمیتری کرسانوف ( سیاه و سفید. کوتاه. 8 دقیقه.)
دختر جوان در باغ (1935)، دیمیتری کرسانوف (سیاه و سفید. کوتاه. 5 دقیقه).
آنگاه که نیمه شب بانگ برمی دارد (1935)، لئو ژونانون ( سیاه و سفید. همکار فیلم بردار: آندره بک).
کلوکسلاگ توالف (1936)، لئو ژوانون ( سیاه و سفید. همکار فیلم بردار: آندره بک. نسخه هلندی آنگاه که نیمه شب بانگ برمی دارد).
کوره راه (1936)، د. ب. موریس [= موریس دیامان برژه]، (سیاه و سفید. کوتاه. 29 دقیقه).
مرد بی دل (1936)، لئو ژوانون (سیاه و سفید).
دمان زوندرهارت ( 1936)، لئو ژوانون (سیاه و سفید. نسخه هلندی مرد بی دل).
کارآگاه، اوی دولینچ (1936)، پیر ژان دوسیس ( سیاه و سفید).
آنتوانت را گول نمی زنند (1936)،پل مدو(سیاه وسفید).
سیندرلا (1937)، پیر کارون (سیاه و سفید).
خانم شما حسود هستید؟ (1937)، هانری شومت (سیاه و سفید).
آدم های بی نام (1937)، ژان وله (سیاه و سفید .فیلم بردار صحنه ای خارج از استودیو: ژرژ میون و ریمون کلونی)
دولورس قوی (1938)، رنه لوئناف (سیاه و سفید).
شادمانی های نمایشگاه (1938)، ارنست آجوس (سیاه و سفید).
در سایه یک زن (1938)، ریمون گوپیر(ناتمام).
بزم خانوادگی ( 1939)، سرژ دوپولینی (سیاه و سفید. همکار فیلم بردار: فیلیپ آگوستینی).
سرناد/سرناد شوبرت (1939)، ژان بوایه (سیاه و سفید. همکاران فیلم بردار: کلود رنوار و لویزت اوتکور).
چرا می جنگیم [؟]؟ (1943)، اپیزودی از این مجموعه مستند جنگی (1942-1945).
[توسکانینی] سرود ملل ( 1943)، الکساندر هامید و ایروینگ لرنر (سیاه و سفید. مستند موزیکال. 31 دقیقه. همکار فیلم بردار: پتر گلوشانوک. محصول اداره اطلاعات جنگ).
داستان پایتخت (1945)، هنوار روداکیه ویچ (سیاه و سفید. مستند. مدت فیلم: نامشخص).
جنوب غرب/سرزمین افسون. جنوب غرب امریکا (1945)، هنوار روداکیه ویچ (سیاه و سفید. مستند. مدت فیلم: نامشخص).
سفر به مدیسین (1946)، ویلار واندایک (16 م م، سیاه و سفید. مستند. 39 دقیقه. تولید گروه ایالتی امریکا).
داستان لامبرت ویل (1947)، رابرت بلوول (مستند. مدت فیلم: نامشخص).
بس با استعداد (1948)، الکساندر هامید و ویلار واندایک ( سیاه و سفید. مستند. مدت فیلم: نامشخص).
اوسموسیس ( 1948)، ویلار واندایک ( مستند. مدت فیلم: نامشخص).
دیباچه ای به زندگی(1950)، ویلیام ای.رسنیک( سیاه وسفید.کوتاه.28 دقیقه).
داستان تانگلوود/تانگلوود، مدرسه و جشنواره موسیقی ( 1950)، لاری مدیسون (16 م م، سیاه و سفید. مستند موزیکال. 20 دقیقه).
نجیب زاده اتاق شماره 6 (1951)، الکساندر هامید (سیاه و سفید. کوتاه. 11 دقیقه. تجربه ای در دوربین ذهنی).
لئوناردو داوینچی (1952)، لوچیانو امر و انریکو گراس ( مستند. 45 دقیقه. فیلم برداری تصاویر افزوده برای نسخه امریکایی. فیلم برداران: ماریو کراوری و آندره توماس).
و زمین باز باید زنده شود (1952)، ویکتور یورگنز (سیاه و سفید. مستند. 25 دقیقه).
در بارانداز (1953)، الیا کازان (سیاه و سفید).
باغ بهشت (1954)، ماکس نوسک.
درون قدرت انسان (1954)، نیکلاس وبستر (سیاه و سفید. مستند. 27 دقیقه).
رنگ تا چه میزان شگفت آور می تواند باشد (1954).
آواز در تاریکی (1955)، ماکس نوسک ( سیاه و سفید).
پرونده خانوادگی (1955)، ایروینگ جاکوبی (مستند).
الگوها/الگوهای قدرت (1955)، فیلدر کوک (سیاه و سفید).
عروسک (1955)، الیا کازان (سیاه و سفید).
بهشت شلوغ (1956)، فرد پرسبرگر و بن گرادوس ( سیاه و سفید).
دوازده مرد خشمگین (1956)، سیدنی لومت (سیاه و سفید).
باز خانه (1958)، ایروینگ جاکوبی (مستند).
این نوع زن (1959)، سیدنی لومت (سیاه و سفید).
نوع فراری (1959)، سیدنی لومت (سیاه و سفید).
شکوه علفزار (1960)، الیا کازان.
سیر دراز روز در شب (1962)، سیدنی لومت ( سیاه و سفید. 136 دقیقه).
روزها رفتند! (1963)، نیکولاس وبستر ( سیاه و سفید).
همه به سوی خانه (1963)، آلک سگال (سیاه و سفید).
دنیای هنری آرینت (1963)، جورج روی هیل (همکار فیلم بردار: آرتور. جی. اورنیتز. بوریس کافمن تنها آغازگر فیلم برداری آن بود و در این سال فیلم برداری کارچاق کن به کارگردانی سیدنی لومت را انجام داد).
کارچاق کن (1964)، سیدنی لومت.
فیلم (1964)، آلن شنایدر (فیلم خاموش تجربی نوشته ساموئل بکت که بازیگر اصلی آن باستر کیتون است. سیاه و سفید. 24 دقیقه).
گروه (1965)، سیدنی لومت.
خدانگهدار مرد شجاع (1967)، سیدنی لومت.
برادری (1968)، مارتین ریت.
نقطه سیاه (1968)، ژول دسن.
به من بگو دوستم داری جونی مون (1969)، اوتو پره مینجر (فیلم بردار سکانس آغازین: استنلی کورتز).
* در آن زمان بخشی از روسیه تزاری، اکنون بخشی از خاک لهستان.
** درباره یکی از فیلم های این فهرست آگاهی اندک یا ناهمگون وجود دارد: بازار له هال مرکزی. به نظر می رسد این نخستین فیلمی باشد که بوریس کافمن در 1927 در پاریس فیلم برداری کرده است. (سیاه و سفید، 7 دقیقه). به هر رو فیلمی به نام له هال منسوب به گالیتزین (همچون کارگردان) و بوریس کافمن (همچون فیلم بردار) وجود دارد که در 1929 ساخته شده است. در جشنواره « جهانی سینمای آزاد مسترا » در بولونیای ایتالیا این فیلم با این شناسه در برنامه نمایش فیلم جشنواره گنجانده شده بود : « له هال ( تاریخ ساخت: نیمه دوم سال های دهه 20. به کارگردانی بوریس کافمن- گالیتزین (؟) طول: 340 متر. 11 تا 18 قاب در ثانیه ». روشن نیست که آیا این همان فیلم است که مونتاژ دیگری یافته یا شناسه نویسی فیلم، نادرست بوده است. فاروم دیماژ در مرکز ژرژ پومپیدوی پاریس در شناسه این فیلم چنین آورده: « مستند کوتاه صامت، فیلم برداری شده در شب در بازار قدیم له هال که کارگران در حال کار و کافه دووانتر پاریس را نشان می دهد ».
آثار بوریس کافمن پایگاه جهانی فیلم
۱ نظر:
سلام به مطلب خواندنی تان در هفتان لینک داده شد.
ارسال یک نظر