سازنده مستند، بیننده مستند
هانری استورک
محسن قادری
محسن قادری
مستند سازی کشف واقعیت به هنگام فیلم برداری آن است...به گمان من واقعیت نیز ذهنی است و من چندان اعتقادی به واقعیت علمی ندارم. مستند ساز نیز هیچگاه در نقطه پایان پژوهش خود قرار ندارد...در نهایت همه چیز به بیننده و آنچه که از سینما می طلبد بستگی دارد. آیا او در پی آن است که تخیل نویسنده بر او چیره شود؟ آیا در پی خواندن یک رمان است؟ اگر او در پی یافتن هیجان است، در سینمای داستانی آن را بیش از مستند خواهد یافت.
هانری استورک کیست؟
هانری استورک،فیلم ساز،در1907 در اوستاند(بلژیک)زاده شد.گذشته از فیلم های نخستینش که به سینمای تجربی نزدیک بودند، دیگر آثارش ویژگی های بنیادی مستند را در خود نهفته دارند.هانری استورک چهره برجسته سینما به طور کلی و پیشگام بلژیک به گونه خاص، با از سن هشت سالگی هنگامی که همراه پدر و مادرش در یکی از کافه های شهر اوستاند فیلم «کجا می روی؟»ساخته انریکو گواتزونی را دید، با سینما آشنا شد.او زیر نفوذ رابرت فلاهرتی باشگاه سینمایی اوستاند را در سال 1928 گشایش نهاد و سپس خود با روی آوردن به فیلم سازی، مجموعه فیلم های کوتاهی ساخت که به موضوع شهرش« اوستاند» می پرداختند.تصاویر اوستاند(1930) و« عشق بی آلایش بر ساحل»(1931)که در زمره نخستین فیلم های ساخته شده در بیرون استودیو هستند، فیلم سازی را به ما معرفی می کنند که ستایش گر چشم اندازهاست و با شاعرانگی تصویری رویارویی زمین،آسمان وآب را بیان می دارد؛در حالی که در فیلم های « برای چشمان زیبای شما»(1927) و یا « مرگ ونوس»(1930) که با همکاری فلیکس لابس نقاش ساخته شده اند،گرایش های سورئالیستی خود را به یک سو می نهد.
همپیوند
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر