۹/۰۲/۱۳۸۸

سرمایه داری:داستان عاشقانه

سرمایه داری: داستان عاشقانه، مایکل مور، 2009، امریکا

سرمایه داری: داستان عاشقانه
فیلمی از مایکل مور
محسن قادری

مایکل موربیست سال پس ازساخت شاهکار انقلابی خود « من وراجر » بار دیگر با فیلم « سرمایه داری: داستان عاشقانه » به سراغ موضوعی می رود که در همه دوران کارش به آن پرداخته است: تاثیر فاجعه آمیز دست درازی وغلبه شرکت ها بر زندگی روزانه مردم امریکا و همچنین بر دیگر کشورهای جهان. با این تفاوت که مقصر این بار 
مقیاسی بزرگ تر از« جنرال موتورز » به خود گرفته و صحنه وقوع جرم بسیار گسترده تر از شهر کوچک فلینت در میشیگان است. مایکل مور با کند و کاو در زندگی مردمان طبقه متوسط امریکا و راهروهای قدرت در واشنگتن و نیز با پژوهش در کانون تجارت جهانی منهتن بار دیگر بینندگان فیلم خود را به قلمرویی می برد که کم تر به بررسی گرفته شده است.
« سرمایه داری: داستان عاشقانه » با نگاهی طنزآمیز و برآشفته پرسش ممنوعه ای را به میان می کشد: تاوانی که امریکا به خاطرعشق به سرمایه داری می پردازد کدام است؟ تا چند سال پیش این داستان عاشقانه بسیارمعصومانه جلوه می کرد اما امروزه رویای امریکایی بیش تربه کابوس می ماند چرا که این خانواده ها هستند که با مشاغل، کرایه خانه ها و صرفه جویی های خود تاوان این عشق را می پردازند. مایکل مور ما را به دیدار آدم های معمولی ای می برد که زندگی اشان تنزل یافته و او برای توضیح در این باره راهی واشنگتن و دیگر نقاط می شود. آنچه او کشف می کند نشانه های کاملا آشکار داستان عاشقانه ای است که به ورطه تباهی درافتاده است: دروغ، بدرفتاری، خیانت... و حذف 14000 شغل در روز.

« سرمایه داری: داستان عاشقانه » نقطه اوج کارهای مایکل مور و بررسی اجمالی این نکته است که آینده پر امید چگونه چیزی تواند بود. این فیلم همچنین کوشش غایی مایکل مور برای یافتن پاسخ پرسشی است که در همه دوران فیلم سازی اش درپی رسیدن به آن بوده است: ما که هستیم و چرا اینگونه رفتارمی کنیم؟

برگرفته از وبسایت فیلم به فرانسه
وبسایت انگلیسی فیلم

Capitalism: a love story
Michael Moor
2009

این فیلم در25 نوامبر امسال درسینماهای فرانسه به نمایش درخواهد آمد.

۱ نظر:

Serendipity77 گفت...

سلام به محسن عزیز، امیدوارم حالت خوب باشه. مطلب جالبی بود، در همین زمینه یه مستند دیگه هم هست که من اخیراً دیدم با عنوان شرکت ها corporations نمی دونم شما با این فیلم آشنایی داری یا نه. باز هم تشکر.