۲/۲۰/۱۳۸۸

راهنمای مستندسازان امریکایی


گری گاردنز، برادران مایزلس، 1975، امریکا. (1)


راهنمای مستندسازان امریکایی
محسن قادری

فهرست مستندسازان امریکایی برپایه « درآیه » ای به همین نام در دانشنامه ویکیپدیای انگلیسی فراهم آمده و از آنجا که بسیاری از این مستندسازان زنده اند و به کار فیلم سازی مشغول اند چه بسا برنگارش مقاله ها پیرامون خود در ویکیپدیا همکاری داشته اند. با آن که بسیاری ازاین فیلم سازان برای ما ایرانیان و چه بسا برای خود امریکاییان ناشناخته اند، آگاهی برچنین فهرست بلندی از مستند سازان یک کشور که با گرایش های فکری و هنری گوناگون به کار برروی موضوعات ناهمگون می پردازند می تواند برای مستندسازان ایرانی دربردارنده نکات سودمند باشد. آنچه در اینجا آمده تنها « نام نامه » ای ازاین مستند سازان همراه با پیوندها به صفحات آنها در ویکیپدیاست براین امید که روزی آگاهی های بیش تری از ایشان برای خواننده فارسی زبان فراهم آید. برخی از این فیلم سازان افزون برمستند، فیلم های داستانی نیز ساخته اند یا در حوزه هایی چون نویسندگی مستند و یا همچون اریک بارنو در زمینه تاریخ نگاری مستند نیز کار کرده اند. برای آگاهی درباره این مستندسازان یا دسترسی به وبسایت آنها یا فیلم های شان به پانویس نوشته های ویکیپدیا بنگرید.



M cont
F cont
A

G

William Gazecki
امیل دانتونیو Emile de Antonio
Kieth Merrill

B

اریک بارنو Erik Barnouw
ارول موریس Errol Morris

H

رویا حکاکیان Roya Hakakian

لس بلانک Les Blank
N


O

کن برنز Ken Burns

I



C
P



J
د.ا.پنبیکر D. A. Pennebaker

Andrew Jarecki


R
D



K

کربی دایک Kirby Dick

S

Douchan Gersi
باربارا کاپل Barbara Kopple

مارتین اسکورسیسی Martin Scorsese
E
-->

طناز عشقیان Tanaz Eshaghian
L


F

رابرت فلاهرتی Robert J. Flaherty





M



-->
W
T
S cont


فردریک وایزمن Frederick Wiseman




Y



V







Z




پیوند به این نام نامه درویکیپدیا

(1) گری گاردنز (باغ های خاکستری) نام خانه متروک و سکونت ناپذیری با بیست وهشت اتاق واقع دریک محله اعیان نشین در لانگ آیلند امریکاست که دو شخصیت اصلی این مستند در آن زندگی می کنند: ادیت بیل « کوچیکه » (عکس بالا) و مادرش ادیت بیل « بزرگه ». ادیت کوچیکه که ریزش مو دارد ناچار است هنگام آفتاب گرفتن نیز سرش را با پیراهن یا پلیوری بپوشاند. شیوه لباس پوشیدن نامعمول ادیت کوچیکه وی را به یک الگوی مد در دهه هفتاد بدل کرد. او هیچگاه ازدواج نکرد و بیش تر عمرش را به پرستاری از مادر پیرش در این خانه ویران و پر ازگربه و خرت وپرت گذراند. با آنکه بازرسان بهداشت محله در پی تخلیه این خانه و ساکنان آن بودند مداخله جکی اوناسیس برادرزاده ادیت بزرگه مانع بیرون انداختن آنها ازاین خانه شد. درسال 1975 پس از پخش فیلم « گری گارنز » مادر و دختر بیش از پیش به خرابی خانه و پرکردن آن از گربه ها ادامه دادند. ادیت کوچیکه دوسال پس از مرگ مادرش خانه را درسال 1979 به بن برادلی مدیر روزنامه واشینگتون پست و همسرش فروخت و آنها آن را به شکل آبرومندانه آغازین آن درآوردند. ارزش های دراماتیک این دو شخصیت و تنهایی و پیوند آنها با یکدیگر و نیز موقعیت های داستانی نهفته در این مستند موجب اجرای چندین نمایش صحنه ای و تلویزیونی از روی آن شد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

مرسي ازبابت 3 مطلب جديدت
فقط مي خواستم خواهش كنم در مورد آمريكاي جنوبي هم بنويسي