۹/۰۸/۱۳۸۶

جشنواره فیلم ساندانس،2008



اعلام فیلم های بخش مسابقه جشنواره فیلم ساندانس
پارک سیتی، یوتا

ملک محسن قادری

بنیاد ساندانس روز پنجشنبه 28 نوامبر 2007 فهرست فیلم های برگزیده بخش مسابقه فیلم های مستند و داستانی امریکا و جهان در جشنواره سال 2008 ساندانس را اعلام داشت. جشنواره جهانی فیلم ساندانس محلی برای نمایش آثار برگزیده فیلم سازان مستقل امریکا و جهان و فرصت ارزشمندی برای تماشاگران و مخاطبان است تا همه ساله نوآورترین فیلم های امریکایی و خارجی را به تماشا بنشینند. جشنواره افزون بر چهاربخش رقابتی، فیلم هایی را نیز در پنج بخش خارج از مسابقه به نمایش می گذارد که فهرست این دسته از فیلم ها نیز با فاصله یک روزه اعلام گردید. جشنواره فیلم 2008 ساندانس از 17 تا 27 ژانویه در پارک سیتی، سلت لیک سیتی، آگدن وساندانس در ایالت یوتا برگزار می شود. فهرست کامل فیلم ها را در اینجا می توان یافت.

گئوفرای گیلمور رییس جشنواره ساندانس می گوید: « گوناگونی فراوان بیان سینمایی در جشنواره امسال تنها بر پایه شمار درخواست های حضور در جشنواره یا گستره جغرافیایی این فیلم ها نیست بلکه در گوناگونی فیلم سازان و شمار زیاد موضوعاتی است که در این فیلم ها بررسی شده اند. امسال ما آمیزه ای از داستان گویی و هنر را در این آثار می بینیم که این در واقع نشانگر دامنه بازنمایی چیزی هایی است که در فیلم امکان پذیر است ».

جان کوپر مدیر برنامه ریزی جشنواره می گوید: « آفرینندگی، ضرورت موضوعی و شور و هیجان در میان فیلم سازان امسال آشکار است و نشان می دهد که فیلم سازی مستقل نه تنها در امریکا که در سراسر جهان زنده است. امسال میزان زیاد آثار با کیفیتی که از سوی فیلم سازان گوناگون در جشنواره شرکت کرده بودند کار ما را با دشواری روبرو ساخته بود. فیلم های پذیرفته در بخش رقابتی جشنواره، درونمایه های شاد و خنده دار، سرزنده و انسانی دارند و به خلاف معمول به جهانی که در آن به سرمی بریم نگاه خوشبینانه دارند ».

در جشنواره 2008 ساندانس 121 فیلم بلند برگزیده شده اند که از این میان87 فیلم از کشورهای گوناگون و 14 فیلم از امریکای شمالی برای نخستین بار در جشنواره ساندانس به نمایش در می آیند و 12 فیلم از امریکا نشان داده می شوند. فیلم هایی که نخستین بار به نمایش در می آیند از 25 کشور و دربرگیرنده 55 فیلم ساز جدید شرکت کننده در جشنواره اند که کارهای 32 تن از آنها در بخش مسابقه به نمایش در می آیند. این فیلم ها از میان 3624 فیلم بلند که 2021 مورد از آنها از امریکا و 1603 مورد ازدیگر کشورهای جهان بوده اند برگزیده شده اند. این تعداد فیلم نشانگر افزایش شمار فیلم ها در قیاس با سال پیش است که طی آن 1852 فیلم از امریکا و 1435 فیلم از دیگر کشورهای جهان درخواست شرکت در جشنواره داده بودند.


بخش مسابقه مستند

این بخش شمار زیادی از مستندهای جدید از فیلم سازان مستقل امریکایی را درخود دارد. این فیلم ها با بررسی نظام سیاسی امریکا و بررسی کاربرد منابع طبیعی کشور و نیز بررسی تحول فرهنگی و تصویرسازی های شخصی از هنرمندان شناخته شده، نشان دهنده گوناگونی مضمونی و هنری هستند. 16 فیلم مستند امسال از میان 953 فیلم درخواستی برگزیده شده اند و همه آنها نخستین بار در جشنواره ساندانس به نمایش درمی آیند.





فیلم های بخش مسابقه مستند

سرباز امریکایی.
( کارگردان و فیلم نامه نویس: ادت بلزبرگ)

عموسام واقعا به شما نیاز دارد! 
بررسی جذابی درباره سربازگیری در ارتش امریکا.

نوجوان امریکایی.
(کارگردان و فیلم نامه نویس: نان نت برستاین).


این فیلم که به شیوه سینما حقیقت ساخته شده تصویری بی پرده از چهار دانش آموز سال بالا در دبیرستان ایندیانا و تک عکس شگفتی آوری از زندگی در غرب میانه است.

بزرگ تر، قوی تر، سریع تر

(کارگردان: کریستوفر بل. فیلم نامه نویس: کریستوفر بل، الکساند بوئونو و تامسین راوادی.)

یک فیلم ساز، فرهنگ « برنده شدن به هر بهایی » را با آزمایش کاربرد استروئید برروی خود و دو برادرش به بررسی می گذارد.

میدان های نفتی
(کارگردان و فیلم نامه نویس: جاش تیکل.)


امریکا به نفت معتاد است و اکنون زمان مداخله است. مردی با نقشه و یک ماشین سوخت گیاهی در پی یافتن راه حل در نقاطی است که کمتر کسی به آنجا پا نهاده.

رودخانه: به عشق آب.
(کارگردان:ایره نا سالینا)


آب گوهر زندگی است و هرموجودی بر روی زمین نیازمند آن. رودخانه با این واقعیت آزاردهنده رویارو می شود که منابع حیاتی ما رو به کاهش است و چه بسا عامل آن زیاده خواهی باشد.

گونزو: زندگی و کاردکتر هانترز تامسون.
(کارگردان الکس گیبنی)


این فیلم نگاهی به دوران اوج شهرت دکتر تامسون « روزنامه نگار مستقل » و آفریننده رمان « ترس و وحشت در لاس وگاس » در میانه 1965 تا 1975دارد و بریده های از فیلم هایی هم پیوند با او را در خود دارد که نخستین بار به نمایش در می آیند. فیلم های خانگی، نوارهای صدا و بریده هایی از دست نوشته های منتشر نشده او نیز در این فیلم به کار گرفته می شوند.

سنگین ترین سکوت : تجاوز در کنگو.
(کارگردان و فیلم نامه نویس: لیزا اف.جکسون).


جکسون به روستای دورافتاده ای در منطقه جنگی کنگو می رود تا با تجاوز دیدگان دیدار کند و بدینسان نگاهی تیز بین و عمیق به کشاکش آنها برای زندگی بیاندازد.

I.O.U.S.A
(کارگردان: پاتریک گریدن).


کمتر کسی می داند که چه بسا امریکا در آستانه یک فروپاشی اقتصادی است. آی. او. یو. اس. ای به بررسی شرایط مالی شوک آور امریکا و راه های دوری از یک فاجعه دراقتصاد ملی امریکا می پردازد.

نراخون (خیانت)
(کارگردان: الن کوراس. کارگردان همکار: تاویسوک فراساوات. فیلم نامه نویس ها: آلن کوراس، تاویسوک فراساوات).


سرگذشت دلاورانه خانواده ای که پس از هرج و مرج های پیش آمده در پی جنگ هوایی مخفیانه امریکا در دوره جنگ ویتنام ناگزیر به مهاجرت از لائوس شدند. کوراس، کارگردان این فیلم 23 سال گذشته را صرف وقایع نگاری سفر خارق العاده این خانواده در این فیلم کاملا شخصی، شاعرانه و احساسی می کند.

فرمان اسطوره ها
(کارگردان مارگارت براون).


فیلمی درباره برگزاری مراسم مذهبی « ماردی گرا » در آلاباما.

پتی اسمیت: رویای زندگی
(کارگردان و فیلم نامه نویس: استون سبرینگ).


فیلم درباره پتی اسمیت، آهنگساز شناخته شده راک.

رومن پولانسکی: تحت تعقیب و دلخواه.
(کارگردان: مارینا زنوویچ. فیلم نامه نویسان: مارینا زنوویچ، جو بینی، پی. جی. مورگان).


فیلم به بررسی رسوایی عمومی و تراژدی شخصی ای می پردازد که سبب خروج ناگهانی رومن پولانسکی از امریکا شد.

پنهان کاری. 
(کارگردان پتر گالیسون، راب موس).


در هنگامه نیاز فزاینده امریکا به اخبار فوری و« حقایق » تازه، این فیلم جسورانه در پی نشان دادن دنیای گسترده و نادیدنی پنهان کاری دولتی امریکاست.

هیپ هوپ تیرکمانی.
(کارگردان: جکی ریم سالوم).


فیلمی درباره نسل جدیدی از رپ خوان های فلسطینی که صداهای دیگری از مقاومت در بستر ستیزهای اسرائیل و فلسطین ارائه می دهند.

ردپاهای تجارت: داستانی ازقلب شمال.
(کارگردان: کاترینا براون، همکاران کارگردان: آلا کاوگان، جود ری. فیلم نامه نویسان: کاترینا براون، آلا کاوگان).


هنگامی که نوادگان بزرگ ترین خانواده فروش برده در روزهای نخست پیدایش امریکای امروزی با گذشته و اکنون خود رویارو می شوند و مرده ریگ خشونت بار خود را در آن سوی اقیانوس ها و قاره ها به بررسی می نشینند تاریخ سرانجام بازنویسی می شود.

دردسر آب.
(کارگردان ها: تیا لسین. کارل دیل).


یک هنرمند رپ خوان جویای نام و همسرش که آشنا به چم و خم های زندگی است با یک دوربین ویدیو دردست نشان می دهند که انسان هنگامی که به دام طوفان مرگ بار نیواورلئان می افتد تازه درمی یابد که زنده ماندن تا چه میزان مهم است و آن دو بار دیگر فرصتی برای شروع زندگی دوباره می یابند.

بخش رقابت داستانی

یکی از معروف ترین بخش های جشنواره، فیلم های بخش داستانی امسال است که طیفی از نوآوری های زیبایی شناختی و نوآوری در گونه های سینمایی را در خود نهفته دارند. بررسی شاد و خنده دار گوشه های تاریک طبیعت و روابط انسانی و نیز موضوعات جدی تری چون طبقه و نژاد از جمله درون مایه های طرح شده در فیلم های این بخش اند. بخش مسابقه داستانی جشنواره سال 2008 ساندانس نشانگر طیفی از صداهای متمایز و داستان گویی های منحصر به فرد است. امسال 16 فیلم از میان 1068 اثر ارائه شده در این بخش به نمایش درمی آیند و همگی نخستین بار نشان داده می شوند.

بخش مسابقه مستند سینمای جهان

در این بخش 16 فیلم از میان 620 فیلم از 8 کشور جهان چون پاکستان، اردن، فرانسه، آلمان،  ژاپن، زلاند نو، انگلستان و کانادا برگزیده شده اند. مجموعه ای از تجربه های انسانی در موضوعات این فیلم ها به نمایش گذاشته شده اند. فرایند هنری، هزینه های جنگ، دین و ایمان، ملی گرایی و پیروزی روح انسانی برخی از این موضوعات اند.

فیلم های شرکت کننده در این بخش

تنها در چاردیوار
آلمان.
(کارگردان و فیلم نامه نویس: الکساندرا وست میر).

کوشش پسران نوجوانی که در کانون بازپروری بزهکاران جوان در بخش روستایی نشین روسیه نگهداری می شوند و چه بسا برای آنها زندگی در پشت میله ها بسیار بهتر از بیرون آمدن از آنجا و آزادی باشد.

ستاره هنری و دوقلوهای سودانی.
زلاند نو.

( کارگردان و فیلم نامه نویس: پیترا برتکلی).


ونسا بیکرافت سخت می کوشد که دوقلوهای یتیم سودانی را به فرزندی بپذیرد. این اشتیاق شدید او ازدواجش را به نقطه جدایی سوق می دهد و به هنر جنجالی اش بیش از پیش دامن می زند و برای او پرسش های دشواری درباره بهره کشی، فروپاشی فرهنگی و فشار غرب بر افریقا به میان می آید.

مثل دیگران باش.
انگلستان.
(کارگردان: طناز عشقیان).


نگاهی نزدیک و جسورانه به زندگی در ایران از چشم آنها که در حاشیه ان به سر می برند. مثل دیگران باش نگاهی تاثیرگذار به نسلی از جوانان ایرانی دارد که تن به جراحی تغییر جنسیت می دهند.

سرگذشت کامل شکست های جنسی من.
انگلستان.
(کارگردان کریس ویت، فیلم نامه نویسان: کریس ویت و هنری تروتر).


کریس یک دوست پسر به درد نخور است. او که در پی یافتن راز این موضوع برآمده با دوست دختر پیشین اش، متخصصان پزشکی، تهیه کننده ها و مادرش مشورت می کند تا دریابد زنها اساسا چه نگاهی به او دارند. آیا این سفراو را به دوست پسری فعال تبدیل می کند یا اوهمچنان نظاره گر زندگی تنها و بی یار و یاوری خواهد بود که در پیش رویش خود نمایی می کند؟

دریک. 
انگلستان.
(کارگردان:آیزاک جولین).


فیلمی که دو هنرمند جسور و نو آور را درخود دارد: یکی همچون موضوع و دیگری همچون فیلم ساز. فیلم، سفری سینمایی است و روشنگر کار و ارزش جاودان آثار « درک جارمن » فیلم ساز فقید بریتانیایی است.

شام با رییس جمهور.
پاکستان.
(کارگردانان و فیلم نامه نویسان: صبیحه سمر، ساچی تاناندام ساتانانتان).


فیلم با نشان دادن مصاحبه های خیابانی با مخاطبانی که رهبران مذهبی دارند و نیز نشان دادن مراسم شام با رییس جمهور پاکستان، حال و هوای فرهنگی را به نمایش می گذارد که در کشاکش با مقولات سیاسی و حقوق زنان به سر می برد.

دوراکووو: روستای دیوانگان.
فرانسه.
(کارگردان و فیلم نامه نویس: نینو کرتادزه).


ملی گرایی روسی سر از دژی در بیرون مسکو درمی آورد. در اینجا میخائیل موروزف، خودمختارانه بر نوکیشان جوان فرمان می راند و زمینه فعالیت جنبش راستگرای روسیه را که با شتاب گسترش می یابد فراهم می سازد.

همه زندگی ام در زندان.
انگلستان.
(کارگردان: مارک ایونز ، ویلیام فرانکام).


یک فیلم ساز جوان کنجکاو سعی می کند ماجرای واقعی نهفته در پس حکم مرگ روزنامه نگار سرشناس « مومیا ابو جمال » را دریابد و در این راه به حقایقی درباره تاریخ امریکا و نظام جزایی آن می رسد. با حضور: ویلیام فرانکام، نوآم چامسکی، آلیس واکر، موس دف، اسموف، اسنوپ دوگ، آنجلا دیویس.

مردی برسیم.
انگلستان.
(کارگردان و فیلم نامه نویس: جیمز مارش).


در 1974، فیلیپ پتی، جوان فرانسوی بر روی سیمی معلق میان دو برج دوقلوی نیویورک می رقصد. فیلیپ دستگیر می شود و به خاطر چیزی به زندان می افتند که همچون « جرم هنری قرن» خوانده شد.

پوجی.
ژاپن.
(کارگردان و فیلمنامه نویس: کازویا یامادا).


بر پس زمینه یک چشم انداز طبیعی باشکوه اما خشن، عکاسی ژاپنی با « پوجی » برخورد می کند، دختر جوانی که اسب های وحشی را در دشت های مغولستان رام می کند.

بازیابی.
اردن.
(کارکردان و فیلم نامه نویس: المصد).


یک مرد خانواده دار اردنی در شهر زرقاوی رهبر مسلمان زندگی می کند. او می کوشد از خانواده اش پشتیبانی کند و از هویت خود در یک محیط پرتنش سیاسی دفاع کند.

سرگردان: من از هواپیمایی می آیم که بر کوه ها سقط کرد.
فرانسه.
(کارگردان و فیلمنامه نویس: گونزالو آریجون).


برای نخستین بار بازماندگان سقوط هواپیمای آندس در سال 1974 از زبان خودشان سرگذشت دلخراش نجات و زنده ماندن شان را بیان می دارند.

اولویت پزشکی: معمای انسان دوستانه دکتر جیمز اوربینسکی.
کانادا.
(کارگردان: پاتریک رید).


دکتر اربینسکی معروف، رییس پیشین پزشکان بدون مرز به افریقا باز می گردد و با واقعیت سخت شرایط آنجا رو به رو می شود و درمی یابد که انسان دوست بودن به چه معناست.

تا یانگ تسه.
کانادا.
( کارگردان و فیلم نامه نویس: یانگ چانگ).


در کناره رودخانه یانگ تسه نه چندان دورتر از سد « سه گلو » مردان و زنان جوان روی یک کشتی تفریحی کار می کنند و شاهد صعود آب ها و منظره چین هستند که به شکلی بنیادی رو به دگرگونی می نهد.

زنان بروکمن.
کانادا.
(کارگردان و فیلم نامه نویس: ایزاک ایزیتان).


در هنگامه سقوط اقتصادی آرژانتین، کارگران، یک کارخانه تولید لباس بوینس آیرس را در دست می گیرند و تولید لباس را برپایه الگوی خودجوش ادامه می دهند. با تبدیل شدن فقرا به مدیران تجاری جدید، زندگی آنها برای همیشه دگرگونی می پذیرد.

یاسوکونی.
ژاپن.
(کارگردان و فیلم نامه نویس: لی یینگ).


احترام کارمندان ژاپنی به مردگان معبد شناخته شده یاسوکونی مشاجره انگیز می شود زیرا در اینجا بود که شمشیرهای به کار رفته برای کشتن سربازان چینی ساخته می شد. شمار اندکی از مردم از گذشته خوفناک این معبد و شمشیرهای راز آمیز نهفته در آن آگاهی دارند.

بخش های گوناگون جشنواره

جشنواره فیلم ساندانس در نه بخش برگزار می شود: مسابقه مستند، مسابقه داستانی، مسابقه مستند سینمای جهان، مسابقه داستانی سینمای جهان، اسپکتروم (طیف)، مرز نو، پارک سیتی در نیمه شب و برگزیده ساندانس. فیلم های بلند برگزیده برای بخش های شب نخست، اسپکتروم، پارک سیتی در نیمه شب و مرز نو، امروز 29 نوامبر 2007 یعنی با فاصله یک روزه اعلام گردید. برنامه فیلم کوتاه در 5 دسامبر و نمایش فیلم های بخش برگزیده ساندانس در 12 دسامبر اعلام خواهد شد.

فیلم نامه نویسان، فیلم برداران و تدوین گران بخش رقابت جهانی نیز همچون همتایان خود در بخش های مسابقه مستند و داستانی امریکا می توانند در این زمینه جایزه دریافت دارند.

فیلم های برگزیده شده برای پخش در بخش مسابقه می توانند این جوایز را دریافت کنند: جایزه بزرگ هیات داوران، جایزه فیلم برداری و کارگردانی. دیگر جایزه هیات داوران، جایزه فیلم نامه نویسی « والدو سالت » است که به فیلم نامه نویس فیلمی در بخش سینمای داستانی و جهان: مسابقات داستانی داده می شود. جایزه تدوین مستند به تدوین گر فیلمی در بخش سینمای مستند و جهان: مسابقات مستند داده می شود.

جایزه آلفرد پی. اسلوان به یک فیلم بلند داستانی برجسته به خاطر ویژگی بازنمایی مضامین علم و فن آوری داده می شود.

تازه های جشنواره 2008

بخش اسپکتروم (طیف): نور موضعی مستند


امسال زیرمجموعه ای در بخش اسپکتروم وجود دارد که هفت فیلم مستند در آن به نمایش در می آیند. این بخش کوششی در ادامه تعهد درازمدت جشنواره برای پخش فیلم در بخش روایت ناداستانی است.

جایزه جدید برای رقابت سینمای جهان

جشنواره امسال همچون کوششی برای جلب توجه فیلم نامه نویسان، فیلم برداران و تدوین گران جهانی، شمار جوایز خود برای فیلم های نمایش داده شده در بخش رقابت سینمای جهان را افزایش داده است. افزون بر جایزه هیات داوران سینمای جهان، این جوایز نیز داده می شوند: جایزه هیات داوران بخش سینمای مستند و سینمای جهان. هم اکنون فیلم های داستانی غیرامریکایی بخش مسابقه نیز می توانند جوایزکارگردانی، تدوین، فیلم نامه نویسی و فیلم برداری را به دست آورند.

هیچ نظری موجود نیست: