۳/۲۰/۱۳۸۶

کافه اتمی

کافه اتمی،جین لودر،
کوین و پیرس رفرتی،1982،امریکا


کافه اتمی
محسن قادری

اشاره:دراین نوشته،همه پیوندها به وبسایت دانشنامه پاسخ ها دسترس می دهند.

کافه اتمی مستندی است که از مجموعه گسترده ای از فیلم های بایگانی سال های دهه های 1940،1950، وسال های آغازین دهه1960 ساخته شده.این فیلم های بایگانی دربرگیرنده تکه فیلم های خبری،تصاویر خبرتلویزیونی، فیلم های تولیدی دولت امریکا(چون فیلم های آموزش نظامی )،تبلیغات کالا و برنامه های تلویزیونی و رادیویی است.فیلم های خبری، دریافت های رایج از رسانه ها ومردم را بازتاب می دادند.

کافه اتمی درزمانی پنج ساله و با همکاری سه کارگردان ساخته شد:جین لودر،و دوبرادرفیلم ساز کوین و پیرس رفرتی. این فیلم سازان بر آن بودند که درفیلم خود گفتار به کارنبرند و به جای آن چیدمانی بسیار دقیق ازبخش هایی ازتکه فیلم های بایگانی فراهم آورند تا به دیدگاه های خویش شکل دهند.نوارصدای این فیلم از آوازهایی با درون مایه اتمی همپیوند با دوره جنگ سرد بهره می گیرد تا بر درون مایه بنیادی فیلم تاکید گذارد.

گرچه مضمون هولوکوست اتمی موضوعی بس غمباراست اما فیلم رویکری طنزآمیز به آن دارد.بخش زیادی از این طنز از واکنش تماشاگرامروزی به فیلم های آموزشی قدیمی برمی آید که ازمیان آنها می توان به فیلم شیرجه بزن و پناه بگیر اشاره کرد که در مدارس امریکا نمایش داده می شد.

کافه اتمی در آوریل 1982 نمایش داده شد.نمایش این فیلم همزمان با اوج جنبش خلع سلاح جهانی بود وهمین سبب شد که این فیلم به پخش گسترده ای دست یابد که تا آن زمان برای مستندهایی با گرایش سیاسی، بی پیشینه بود.ازهمین رو فیلم خیلی زود به اثری کلاسیک با هواداران میانگین بدل شد و بر فیلم سازی مستند تاثیر بسیاری گذاشت.

یکی از این فیلم سازان،کوین رفرتی،به مایکل مورجوان که برای ساخت نخستین فیلمش« من و راجر»به مشاور نیاز داشت کمک بسیار کرد.رفرتی سرانجام فیلمبردار این فیلم شد و مشاور فیلم سازی مایکل مور را به عهده گرفت که وی نیز به نوبه خود تاثیر وی بر خود را انکار نمی کند.

حق پخش کافه اتمی در بریتانیا را مارتین لویز تهیه کننده انگلیسی خریداری کرد و نخستین نمایش آن را درمجلس بریتانیا در اکتبر 1982 برنامه ریخت و بدینسان این فیلم را با بحث های آن زمان انگلستان درباره صف آرایی موشک کروز پیوند داد.این فیلم همچنین در جشنواره فیلم لندن نیز به نمایش درآمد و جایزه فرهنگستان فیلم و تلویزیون بریتانیا را به دست آورد.شرکت ویرجین ویدیو در سال 1983 حق پخش ویدوی خانگی آن را در بریتانیا خریداری کرد.

سی دی کافه اتمی همراه با بسیاری از تکه های فیلم و مواد خام آن به صورت آنلاین قابل تهیه است.کتاب مصوری از روی این فیلم از سوی انتشارات بالنتین کمی پس از نمایش فیلم به چاپ رسید و آلبوم نوار صدای آن را شرکت راندر رکوردز بیرون داد.

دیگر آنکه...

کافه اتمی نام رستورانی در لوس آنجلس بود که محل غذا خوردن جماعت پانک راک بود.

پیوندهای دیگر
زمانه اتمی
نشانی فیلم در بانک اینترنتی فیلم

برگرفته از: دانشنامه پاسخ ها

۵ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
چرا پس پینگ نمی کنین دیگه؟
من هنوز آپ شده ها رو از وبلاگ قبلی دنبال می کنم.
این جا نمی تونم بلاگ رولینگ بذارم واسه لینکا

مطالب ردیفی گذاشتین مرسی

ناشناس گفت...

قادری جان شعرهایی که از پسوآ نقل کردم از کتابی بود به نام دکان سیگار فروشی که با ترجمه حمید فرزانه سال 80 چاپ شده ، ترجمه ای است از کتاب
select poem/ Fernando pessoa / translated by Johnathan griffin/ 2000/penguin books
کتاب دیگر چاپ شده از او در ایران " کتاب دلواپسی" است با ترجمه جاهد جهانشاهی سال 84
ترجمه شده از آلمانی ، تقریبا میشه گفت روز نوشت های فرناندو است که سال ها پس از مرگش کشف شده و به چاپ رسیده .
کتاب دیگر بانکدار آنارشیست و گزین گویه ها نام دارد که متاسفانه الان کنارم نیست تا مشخصاتش را برایت بنویسم ولی کتاب دو بخش است یک داستان کوتاه به همراه جملاتی شعر گونه از پسوآ . موفق باشی. نمی دانم وب دیگر من را دیده ای یانه ولی در آن جا از تاثیر شعر پسوآ بر خودم نوشته ام .

ناشناس گفت...

سلام
من با گوگل با شما و وبلاگتون آشنا شدم
می خوام مستند ساز بشم.
نوجوونم.
می خوام کتاب بخونم.
اگه شما جای من بودید از کجا و از چه کتابی شروع می کردید؟

ناشناس گفت...

salam Mohsen, kojaee? kam pida shodi? ma ham vase chand mahe dige mandegar shodim!!!!!

Unknown گفت...

کجایی شما؟ بنویس برادر .