۳/۰۶/۱۳۸۵

درگذشت یک فیلم ساز




کریستف دو پونفلیی ، درگذشت یک فیلم ساز
Christophe de PONFILLY
نوشته سهیل رسولی

کریستف دو پونفلیی خبرنگار،سینماگرونویسنده فعا ل،متعهد وانسان دوست فرانسوی درگذشت.او از اولین خبرنگارانی بود که به همراه پزشکان بدون مرز به افغانستان رفت و از مقاومت مردم این کشور رپرتاژخبری تهیه کرد. حاصل این سفر در سال 1981 یک فیلم مستند سوپر8 به نام یک دره برضد یک امپراتوری(1) بود، که نخستین بار،مقاومت مردم افغانستان دردره پنج شیر دربرابرارتش سرخ شوروی را به تصویر می کشید.

این فیلم که نخستین بار احمد شاه مسعود فرمانده دره پنج شیر و یارانش را ازنزدیک نشان می داد دربسیج افکار عمومی فرانسه واروپا دربرابراشغال افغانستاناز سوی ارتش شوروی و همدردی ایشان با مردم افغانستان تاثیربه سزایی گذاشت و چند جایزه بین المللی را به خود اختصاص داد.

کریستف دو پونفلیی هیجگاه افغانستان را فراموش نکرد و بارها در طول سالها ی جنگ و سختی به این کشور سفر نمود. چندین کتاب و فیلم و چند جایزه بین المللی دیگر نتیجه این سفرها هستند.وی علاوه بر افغانستان در تاجیکستان، آسیای مرکزی، آفریقا ، اروپا و فرانسه فعالیت فیلم سازی داشت. 35 فیلم مستند،5 کتاب و یک فیلم بلند سینمایی به نام« ستاره سرباز»(2) که به تازگی فیلم برداری آن در افغانستان پایان یافته، کارنامه پربار کریستف دو پونفیلی را تشکیل می دهند.


بدون شک مهم ترین اثر او کتاب و فیلم مسعود افغان(3) میباشد که در ساال 1998 پخش شد. این فیلم بخشی از تلاش دو پونفیلی برای شناساندن نبرد و مقاومت مردم افغانستان به رهبری بلامنازع احمد شاه مسعود از زمان اشغال این کشور به دست نیروهای شوروی ، سقوط کابل و استقرار نیروهای مجاهدین در کابل وشروع جنگ داخلی و مشکلات مسعود به عنوان وزیر دفاع ، سقوط مجدد کابل به دست طالبان ، پناه بردن مجدد نیروهای مقاومت و احمدشاه مسعود به دره پنج شیر و ادامه مقاومت می باشد. این فیلم علاوه بر دریافت جوایز متعدد، در فراخوانی مجدد افکارعمومی جهان و جلب توجه مجدد آنان به مساله افغانستان فراموش شده به عنوان فیلمی مستند و یادگاری ارزشمند درتاریخ سینمای مستند نقش اساسی داشت.کریستف دو پونفلیی 55 ساله پدر 4 فرزند بود که در روز سه شنبه 16 ماه مه 2006 به علت نا معلومی در حومه پاریس به زندگی خویش پایان داد.

یادش گرامی باد.

Une Vallée contre l’empire .1
l’Etoile du soldat .2
Massoud l’afghan. 3

۵ نظر:

ناشناس گفت...

سلام محسن خان / من 3 مطلب آخر رو دیشب دیدم و خوندم و چه خوب بود برای هر مطلب جداگانه پینگ می کردین . واقعاً حیفه که مطالب خوب اینجا بیاد و بره و تعداد کمی بخوننش . به نظرم بد نیست امکانات کوچکی هم - مثل سیستم لینک بلاگرولینگ و شمارنده و ... - به اینجا اضافه کنی . راستی لینک این مطلب رو در سایت هفتان گذاشتم . از این به بعد سعی می کنم مطالب خوب بچه ها رو اونجا لینک بدم . موفق و شاد باشی . راستی از آلمودوآر و کن تو رو خدا بنویس ;-) .

ناشناس گفت...

حتماً / یه اکانت برات درست می کنم و میل می کنم . از اطلاعاتی هم که دادی ممنونم .

ناشناس گفت...

Salam
Il y a qq jours, j'ai vu le documentaire de l'arte sur Afghanistan et plus précisément Massoud, et j'étais très étonné et intréssé de savoir le nom de réalisateur et documentaliste (qui apparaisse une fois dans le film), et enfin j'ai vu le nom de Christophe de ponfielly. je ne savais pas qu'il vient juste de murir et que peut-être c'est à cette occasion que Arte diffusait son documantaire sur la vie de Massoud. C'esr très d'entendrece genre de voix et ce type de document si objectif et engagé (au même temps). Que Dieu nous benisse tous.

Contant de faire de votre connaissance (enfin, au moins votre blogue, vous vivez en France, et à Paris?

amitiés, Mahdi

ناشناس گفت...

سلام آقا مهدی .کاش آدرس ای -میل یا نشانه ای داده بودی که با هم تماس می گرفتیم.بله اون فیلم به همین مناسبت بود.من اینجا زندگی می کنم.به امید دیدار.محسن قادری

ناشناس گفت...

Salam Mohsen jan,Dast marizad