۱۱/۲۴/۱۳۸۴

سه پاره سودا

سه پاره سودا


سه پاره سودا

معرفی فیلم
ملک محسن قادری
سه پاره سودا مستندی است به کارگردانی پیرژو هونکاسالو که بیننده را به عمق جنگ چچن می برد و اثرات ویرانگر آن برکودکان هردو سوی جنگ را به تصویر می کشد. پیرژو هونکاسالو در سه فصل شاعرانه (که نام فیلم نیز اشاره به آن دارد)تصویری خیره کننده از جنگ به بیننده ارائه می دهد.فیلم مدرسه نظامی پسران جوان روس را نشان می دهد که زندگی سرد و نومیدانه ای بر آن حکم فرماست.دانشجویان آموزش می بینند تا به جنگ با ستیزهای قومی روسیه بروند.در آوار گروزنی، پایتخت چچن زنی نیکوکار را می بینیم که درپی یافتن کودکان بی سرپرست است.فصل نهایی فیلم به یتیم خانه ای در مرز چچن می رسد که فضای تلخ و غمباری برآن حاکم است.تاثیر فزاینده تصاویر همراه با موسیقی خیره کننده و فیلمبرداری درخشان،فیلم را به تجربه سینمایی ارزشمند وماندگاری بدل می سازد.فیلم تاثیرات روانی جنگ را با چنان صداقتی به نمایش می گذارد که تاثیر اضطراب آور آن هرگز نمی توانست با نمایش تسلیحات نظامی و نمایش جنگ افزارهای نوین امروزی به تصویر کشیده شود. فیلم از کمترین گفتار متن بهره می گیرد و توان تصویری و احساسی آن بیشتر بر دوش موسیقی آن است.

پاره نخست فیلم با نام«اشتیاق» در مدرسه نظامی کرونستاد نزدیک سن پترزبورگ می گذرد و جوانانی را نشان می دهد که بسیاری از آنها خاستگاه های خانوادگی ازهم گسسته ونابسامان دارند. این جوانان آموزش می بینند تا نقش های آینده خود را در ارتش روسیه ایفا کنند.فیلم با نشان دادن مشق نظامی،کلاس ها،مراسم مذهبی درکلیسا،و زنگ تفریح آنها،زندگی چند تن از این جوانان را به گونه کوتاه و فشرده به تصویر می کشد.خاطرات این جوانان بیانگرنابسامانی ها و آشوب های سیاسی روسیه امروزاست.

پاره دوم با نام« تنفس»در گروزنی پایتخت چچن می گذرد که برای استقلال از روسیه می جنگد. این بخش نشانگر ویرانی های گسترده ای است که در پی گلوله باران و بمباران های ارتش روسیه در این شهر رخ داده است،شهری که ساکنانش با کم ترین امکانات برای بقا می کوشند،شهری که جا به جا گله سگ های ولگرد در آن پرسه می زنند و خیابان هایش پر از ماشین های جنگی روسیه است و سربازان همه جا بر موانع خیابانی دیدبانی می دهند. فیلم در این میان زنی را نشان می دهد که می کوشد کودکان یتیم یا شبه یتیم را از ورطه خشونت برهاند

پاره سوم با نام «خاطره» درجمهوری همسایه و مسلمان اینگوش می گذرد و برکودکان اردوگاه های پناه جویان و یتیم خانه های موقتی تمرکز می کند.در اینجا پسربچه ای را می بینیم که دریک کارتون زندگی می کند،دختری 19 ساله رامی بینیم که در پی تجاوز سربازان روس در سن 12 سالگی به آسیب روحی دچار شده.اتاقی پرازکودکان جنگ را می بینیم که خیره به تلویزیونی می نگرند که یکی ازپیامدهای این بحران را نشان می دهد:گروگان گیری تماشاگران تئاتر مسکو از سوی تروریست های چچن.


سه پاره سودا با نگاهی شاعرانه تصاویردرشت و تاثیر گذارچهره کودکان را با چشم اندازهای خاکستری و مه آلود درهم می آمیزد و تباهی روحی جوانانی را نشان می دهد که درکی ناچیز یا هیچ درکی ازانگیزه های تاریخی و سیاسی این ستیزهای تلخ ندارند.فیلم نشان می دهد که بذرهای نفرت چگونه در ذهن جوانان ریشه می دواند تا رگه های ستیزه های قومی دیگری را برای نسل های آینده به ارمغان آورند.فیلم جوایز بسیاری به دست آورده که از میان آنها جایزه حقوق بشر فیلم« نت ورک» و جایزه جشنوار جهانی فیلم ونیزقابل توجه است.


شناسه فیلم

The 3 Rooms of Melancholia
Script
Pirjo Honkasalo Director
Pirjo Honkasalo 
Cinematography
Pirjo Honkasalo 
Sound
Martti Turunen, Mart Otsa 
Music
Sanna Salmenkallio 
Editing
Niels Pagh Andersen, Pirjo Honkasalo 
Production
Kristiina Pervilä /Millennium Film 
Co-Producer
Pirjo Honkasalo / Baabeli 
Shooting
85 min Lenght
10/8/2004 Release

۱ نظر:

ناشناس گفت...

salam mohsen,vaghean dast marizad.neyestani