۷/۱۹/۱۳۸۴

از آيداهو تا ايران

از آيداهو تا ايران


ازآيداهو تا ايران
مستندي درباره ايران
ملك محسن قادري

مارسيا فرانكلين در وبلاگ خود از تجربيات سفرش به ايران و مستندش مي گويد.عنوان اين وب سايت«انديشه هاي ايراني»و خرده عنوان آن «نگاه يكي از اهالي آيداهو به جمهوري اسلامي»است.مستند مارسيا فرانكلين«از آيداهو تا ايران»نام گرفته و براي شبكه پي بي اس ساخته است.آنچه در پي مي آيد برگردان نوشته اوست:

سلام و به وبلاگ من خوش آمديد.اين وبلاگ از تجربيات من از ايران مي گويد.نام من مارسيا فرانكلين است و تهيه كننده تلويزيون دولتي آيداهو هستم.درفاصله اكتبر و نوامبر سال 2003 به ايران رفتم تا درباره جنبش زيست محيطي در آنجا به عنوان بخشي از طرح بورس پيو در روزنامه نگاري جهاني بيشتر بدانم.به اعتقاد من سلامتي يك كشور تا حدي مي تواند از روي سلامت زيست بوم آن ارزيابي شود.اما من افزون بر اين مي خواستم درباره جنبش مدني ايران نيز بيشتر بدانم كه جنبش زيست محيطي بخشي از آن به شمار مي آيد.اين جنبش مدني نگره نويني درايران اسلامي است.من هميشه مجذوب ايران و مردم،فرهنگ و سياست آن بوده ام. ايران كشوري است كه ما با آن پيوند هاي ديرين داشته ايم.اگرچه اين پيوندها در طي 25 سال رو به تيرگي نهادند و امريكايي ها در ايران به گروگان گرفته شدند اما اين كشور هنوز جنبه حياتي براي ما دارد و مردمش احساسات عميقي نسبت به مردم امريكا دارند.تصادفا،برخي چشم اندازهاي ايران با جنگل ها ي شمال،بيابان هاي جنوب و رشته كوه هاي ميانه خاك كشور شباهت زيادي به آيداهو دارند.حاصل پژوهش من در ايران مستند چهارساعته اي است به نام«از آيداهو تا ايران» كه در شبكه تلويزيون دولتي آيداهو به نمايش درآمد ودر ديگر ايستگاه هاي تلويزيوني نيزپخش شد.نوشته هاي من ازاين سفر،نگاشته هاي قديمي و جديد را در بر مي گيرند.بنابراين اگر مي خواهيد طعم سفر مرا بچشيد بايد از مطالب آخر به اول برسيد.يا روي روي دكمه بايگاني در سمت راست صفحه كليك كنيد تا نگاشته ها را به گونه هفتگي دنبال كنيد.

يادآوري:اين سايتي شخصي است و نوشته هاي آن نوعي يادداشت سفر.بنابراين، اين نوشته ها بازتاب احساسات و درك كلي من در اين سفر است.من در زمينه فرهنگ و سياست ايران صاحب نظر و متخصص نيستم.اخيرا اين فرصت را پيدا كردم كه دو تن ازآدم هاي فيلمم را ملاقات كنم:دكتر حميد طراوتي و دكتر فرزانه بهار،زيست پژوهاني از شهر مشهد در شمال شرق ايران.آنها متخصص برنامه ريزي خانوادگي هستند و سازماني غير دولتي دارند كه مردم را به كاشت درخت ترويج مي كند.من اين دو را در واشنگتن دي سي ملاقات كردم كه در گردهمايي انستيتوي سياست زيست محيطي شركت كرده بودند.حميد خود از اعضاء هيئت اين انستيتو است. او و همسرش سپس به آركاتي كاليفرنيا رفتند تا يكي از دوستان قديم شان،فدريكو آلتو را ديدار كنند.او و فرزانه با يكديگر در گردهمايي زنان پكن آشنا شدند...(الخ)براي آشنايي بيشتر با اين فيلم و سازنده آن نشاني وبلاگ او را در زير كليك كنيد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

migam age betooni ye majmooei az karaie kasaee ke salhaie akhir be iran raftand va mostanad sakhtand ro jam koni, mitoone jaleb bashe va mitooni ye kare tahlilie khoob ham azash dar biari.

ناشناس گفت...

سلام محسن جان.
عالي بود. نميدوني چقدر خوشحالم که با مترجم چيره دستي مثل تو دوست هستم. مرسي. ميدوني که خانم مارشا به قشم هم آمده و چند روزي مهمان آقاي بيژن دره شوري بوده. دره شوري که ميگفت خيلي آدم جالب و فعالي بود.